"Ufaj, ale sprawdzaj" - pod takim hasłem odbyło się w Legnicy spotkanie zorganizowane przez Urząd Komunikacji Elektronicznej, w ramach ogólnopolskiej kampanii ostrzegającej przed pochopnym zawieraniem umów na usługi telekomunikacyjne.
Miejski Rzecznik Konsumentów Agnieszka Romanowska zaprosiła na spotkanie przede wszystkim seniorów.
- To właśnie starsze osoby są najbardziej narażone na oszustwa ze strony nieuczciwych sprzedawców usług telekomunikacyjnych - podkreśliła pani rzecznik.
Podczas spotkania seniorzy mogli dowiedzieć się m.in., że problem z umowami dotyczącymi usług telekomunikacyjnych jest związany z powstawaniem wielu nowych firm, nie zawsze uczciwych, które walczą o klienta za wszelką cenę.
- Np. sprzedawcy nie zawsze przedstawiają pełne informacje, które powinien otrzymać konsument przed podpisaniem umowy - tłumaczył Andrzej Płachecki z Urzędu Komunikacji Elektronicznej.
Dlatego najważniejsze jest to, aby bardzo dokładnie czytać umowy, zanim je podpiszemy. I w przypadku wątpliwości nie podpisywać niczego pochopnie.
Na spotkaniu seniorzy mogli dowiedzieć się także, co zrobić, gdy już zostaną oszukani. Konsumenci mają prawo odstąpienia od umowy zawartej poza lokalem przedsiębiorstwa (np. w domu) w terminie 10 dni, jeśli świadczenie usług nie zostało rozpoczęte. Nie ponoszą wtedy konsekwencji finansowych za zerwanie umowy.
Kolejnym problemem jest zjawisko fałszowania podpisów klientów przez nieuczciwych przedstawicieli handlowych. Wtedy należy złożyć zawiadomienie o popełnieniu przestępstwa do organów ścigania.
W razie pytań i wątpliwości można zawsze skontaktować się telefonicznie z Urzędem Komunikacji Elektronicznej - tel. 801 900 853 (Centrala), UKE Wrocław - tel. 71 348 86 50 lub Miejskim Rzecznikiem Konsumenta - tel. 76 721 21 38. Rzecznik przyjmuje w Urzędzie Miasta Legnica, pok. 220
Tekst i zdjęcia: Paulina Pacura, lca.pl