2 maja
PROJEKT FLORYDA
Reż. Sean Baker. Wyst. Willem Dafoe, Brooklynn Prince, Bria Vinaite. USA, 2017, 106 min.
Pełna niesamowitej energii, chwytająca za serce, zabawna i wzruszająca historia sześcioletniej rozrabiaki Moonee i jej zbuntowanej matki Halley, próbujących ułożyć sobie życie w tanim motelu na obrzeżach najszczęśliwszego miejsca na świecie - Disneylandu. Uwielbiany przez widzów i doceniony przez krytyków film z wybitnymi rolami Willema Dafoe, sześcioletniej Brooklynn Prince i olśniewającej debiutantki Brii Vinaite.
Moonee ma sześć lat i zawadiacki uśmiech, a dni spędza poza domem z paczką przyjaciół. Dom w ich przypadku oznacza motel Magic Castle, wściekle liliowy budynek przypominający kiczowaty pałac z bajki. Mała rozrabiaka, razem ze swoją zbuntowaną mamą, Halley, układają sobie życie w niezwykłym miejscu, w którym przyszło im mieszkać. Nieświadoma coraz bardziej ryzykownych kroków, jakie podejmuje Halley, by opłacić pokój w motelu na kolejny tydzień, Moonee jest najszczęśliwszym dzieckiem na świecie. Całkiem, jakby czerpała energię z wychylającego się zza horyzontu pobliskiego Disneylandu.
16 maja
O DZIEWCZYNIE, KTÓRA WRACA NOCĄ SAMA DO DOMU
Reż. Ana Lily Amirpour. Wyst: Sheila Vand, Arash Marandi, Dominic Rains. USA, 2021, 104 min.
"Fantastyczny koktajl gatunkowy przywodzący na myśl wczesne filmy Jarmuscha. Doskonały!" (IndieWire)
Hipnotyczna i cudownie oryginalna love story o dwóch pokrewnych duszach - samotnej, nieśmiałej wampirzycy i przystojnym śmiertelniku, których drogi krzyżują się w ciemnym zaułku Bad City. Czarno-białe gatunkowe szaleństwo i najpiękniejszy film o wampirach, jaki kiedykolwiek powstał.
Kiedy w zepsutym do szpiku kości Bad City piękna i samotna wampirzyca spotyka jedynego uczciwego mężczyznę w mieście, staje się jasne, że nic już nigdy nie będzie takie samo. Ale czy w miejscu, gdzie przestępczość, narkotyki i prostytucja są na porządku dziennym, może narodzić się prawdziwa miłość? I czy szlachetna krwiopijczyni, która nocami na deskorolce w tradycyjnym irańskim czadorze wymierza sprawiedliwość w zdegenerowanym mieście, odnajdzie szczęście u boku przystojnego śmiertelnika?
23 maja
ZUPA NIC
Reż. Kinga Debska. Wyst: Adam Woronowicz, Kinga Preis, Katarzyna Kwiatkowska, Przemysław Bluszcz, Rafał Rutkowski, Cezary Łukaszewicz, Marcin Bosak, Magdalena Biegańska, Ewa Wiśniewska. Polska, 2021, 94 min.
Prequel obsypanej nagrodami i uwielbianej przez widzów komedii "Moje córki krowy". Tym razem ulubiona reżyserka Polaków - Kinga Dębska zabiera widzów do czasów PRL-u i młodości swoich bohaterów.
Siostry Marta i Kasia dzielą pokój z babcią, która zamiast bajek opowiada wnuczkom powstańcze historie. W pokoju za ścianą małżeńskie życie toczą ich rodzice, stale upokarzanym przez system inteligent - Tadek oraz przewodniczącą zakładowej Solidarności - Elżbieta. Wkrótce całą rodzinne czekają wielkie emocje. Wszystko zacznie się, gdy pod blokiem stanie wymarzony maluch, a Ela i Tadek odkryją powołanie do handlu i zagranicznych wojaży.
Relacje rodzinne nakreślone z wielką czułością, doza przekory, porcja terapeutycznego śmiechu i wzruszeń oraz ujmująca "melancholia meblościanek" - wszystko to w filmowej pigułce pozytywnej energii jaką jest "Zupa nic".
"Zupa nic" została uhonorowana nagrodą publiczności i nagrodą specjalną podczas 33. PFFA 2021 w Chicago. Film został przejęty do oficjalnego konkursu podczas Międzynarodowego Festiwalu Filmowego w Palm Springs w 2022 roku.
30 maja
STAN RZECZY
Reż. Wim Wenders. Wyst: Viva Auder, Roger Corman, Samuel Fuller, Patrick Bauchau, Izabelle Weingarten. Portugalia / USA / RFN, 1982, 116 min.
Niemiecki reżyser stojący na czele amerykańskiej ekipy filmowej usiłuje w Portugalii zrealizować remake filmu science fiction The Day the Word Ended. Film jest niskobudżetową produkcją i niestety widać to na każdym kroku. Brakuje nie tylko taśmy w kamerach; w pewnym momencie boleśnie odczuwalna staje się nieobecność producenta, który oddala się w nieznane zabierając ze sobą wszystkie przeznaczone na realizacje filmu pieniądze. Stan rzeczy zawiera bardzo wyraźne wątki autobiograficzne. Wenders jednoznacznie nawiązuje do problemów, z jakimi borykał się podczas kręcenia swojego pierwszego amerykańskiego filmu Hammett.