wystąpią:Magdalena Idzik - mezzosopran
Adam Zdunikowski - tenor
Monika Polaczek- Przestrzelska - fortepian
Elżbieta Janowska- Moniuszko - prowadzenie
Magdalena Idzik
Solistka Teatru Wielkiego - Opery Narodowej w Warszawie
mezzosopran
Jest absolwentką Akademii Muzycznej im. Fryderyka Chopina w Warszawie w klasie śpiewu solowego prof. Małgorzaty Marczewskiej. Studia kontynuowała w Mediolanie pod kierunkiem Vittorio Terranovy i w Londynie u Joy Mammen. Otrzymała stypendium Promocja Talentu przyznawane przez Fundację Ewy Czeszejko-Sochackiej. W 2001 roku ukończyła we Włoszech Akademię Rossiniowską pod kierunkiem znakomitego dyrygenta Alberta Zeddy.
Na scenie Teatru Wielkiego - Opery Narodowej zadebiutowała w spektaklu Śpiewnik domowy Stanisława Moniuszki w reżyserii Marii Fołtyn.
W swoim bogatym repertuarze artystka ma wiele partii mezzosopranowych, między innymi w takich operach jak: Eugeniusz Oniegin Piotra Czajkowskiego, Jaś i Małgosia Engelberta Humperdincka, Straszny dwór, Hrabina Stanisława Moniuszki, Wesele Figara, Czarodziejski flet Wolfganga Amadeusa Mozarta, Krakowiacy i Górale Karola Kurpińskiego, Łucja z Lammermoor Gaetano Donizettiego, Magiczny Doremik Marty Ptaszyńskiej, Janek Władysława Żeleńskiego, Jaskółka, Madame Butterfly Giacomo Pucciniego, Podróż do Reims Gioacchino Rossiniego, Salome Richarda Straussa, Carmen Georgesa Bizeta, Rigoletto Giuseppe Verdiego. Śpiewała także rolę Hudel w musicalu Skrzypek na dachu. Maddalenę w Podróży do Reims kreowała także w Pesaro na zaproszenie Rossini Opera Festival.
Z zespołem Opery Narodowej uczestniczyła w występach gościnnych na Cyprze, w Japonii i Hiszpanii.
Bogaty i nieustannie poszerzany jest również repertuar oratoryjno-kantatowy i pieśniarski artystki, który z powodzeniem wykonuje na estradach filharmonicznych w kraju i za granicą. Oklaskiwała ją publiczność sal koncertowych w Amsterdamie, Brukseli, Kolonii, Kopenhadze, Luksemburgu, Paryżu, Walencji, Nowym Jorku, Toronto i Tokio. Współpracowała z takimi dyrygentami jak: Łukasz Borowicz, Tomasz Bugaj, Jacek Kaspszyk, Kazimierz Kord, Michał Nestorowicz,
Marcin Nałęcz-Niesiołowski, Tadeusz Wojciechowski, Mirosław Jacek Błaszczyk, Alberto Zedda, Marcello Rota, Will Crutchfield, Antonino Fogliani, Valery Gergiev, Tiziano Severini oraz z cenionymi reżyserami, są to między innymi: Mariusz Treliński, Marta Domingo, Janusz Józefowicz, Achim Freyer, Martin Ottava, Emilio Sagi.
Ważnym wydarzeniem w karierze śpiewaczki był udział w wykonaniu Requiem Mozarta podczas uroczystego koncertu dla królowej belgijskiej Fabioli w piątą rocznicę śmierci króla Baudouina. Wystąpiła w słynnym koncercie galowym Andrea Bocellego w Teatrze Wielkim w Łodzi. Wzięła także udział w koncercie poświęconym pamięci Giuseppe Sinopoliego (Piza) oraz w uroczystej gali Gwiazdy dla Europy pod batutą argentyńskiego tenora i dyrygenta José Cury.
Adam Zdunikowski
Solista Teatru Wielkiego - Opery Narodowej w Warszawie
Solista Opery Krakowskiej
tenor
Jest absolwentem Akademii Muzycznej im. Fryderyka Chopina w Warszawie, w klasie śpiewu solowego Romana Węgrzyna. W 1991 r. uczestniczył w Konkursie Sztuki Wokalnej im. Ady Sari w Nowym Sączu, gdzie otrzymał wyróżnienie. W 1992 został laureatem III nagrody na I Konkursie Wokalnym im. Stanisława Moniuszki w Warszawie. W 1995 r. został finalistą Międzynarodowego Konkursu Wokalnego Belvedere w Wiedniu.
Na scenie kameralnej Teatru Wielkiego - Opery Narodowej w Warszawie zadebiutował partią Clema w operze dziecięcej Mały kominiarczyk Benjamina Brittena. W tym samym roku podjął współpracę z Warszawską Operą Kameralną.
Brał udział w wielu festiwalach, między innymi: Festiwale Mozartowskie organizowane przez Warszawską Operę Kameralną, Festiwal Mozartowski w Zielonej Górze, Festiwal Moniuszkowski w Kudowie Zdroju, Tydzień Talentów w Tarnowie, Międzynarodowy Festiwal Wratislavia Cantans, Festiwal Operowy w Bydgoszczy, Międzynarodowe Spotkania Muzyczne Wschód-Zachód w Zielonej Górze, Festiwal Operowy w Krakowie, Międzynarodowy Festiwal Muzyki i Sztuki w Bejrucie (1999).
W swoim bogatym repertuarze artysta ma wiele partii tenorowych, między innymi w takich operach jak: Uprowadzenie z seraju, Wesele Figara, Don Giovanni Wolfganga Amadeusa Mozarta, Fidelio Ludwiga van Beethovena, Łucja z Lammermoor Gaetano Donizettiego, Norma Vincenzo Belliniego, Opowieści Hoffmanna Jacquesa Offenbacha, Cyrulik sewilski Gioacchino Rossiniego, Carmen Georgesa Bizeta, Faust Charlesa Gounoda, Traviata Giuseppe Verdiego, Eugeniusz Oniegin Piotra Czajkowskiego, Straszny dwór Stanisława Moniuszki, Madame Butterfly, Jaskółka Giacomo Pucciniego, Salome Richarda Straussa, Król Roger Karola Szymanowskiego.
Bogaty jest również repertuar oratoryjno-kantatowy artysty, obejmuje on muzykę różnych epok, od baroku do spółczesności.
Artysta współpracuje z wieloma teatrami operowymi, filharmoniami i orkiestrami w Polsce i za granicą.
Do bardziej znaczących wydarzeń w jego karierze artystycznej zaliczyć można udział w europejskim prawykonaniu Psalmów Jerozolimskich Noama Sheriffa pod dyrekcją samego kompozytora (1996), polskiej prapremierze opery I Lituani Amilcare Ponchielliego, udział w realizacji opery Straszny dwór Stanisława Moniuszki w Buffalo (USA), współpracę z Staatsoper w Hamburgu (Niemcy) i Teatrem Narodowym w Pradze (Czechy).
Monika Polaczek-Przestrzelska
fortepian
Absolwentka Akademii Muzycznej im. Fryderyka Chopina w Warszawie, w klasie fortepianu prof. Kazimierza Gierżoda i w klasie kameralistyki prof. Mai Nosowskiej.
Studiowała również dziennikarstwo w Warszawskim Centrum Dziennikarskim (The Warsaw Journalism Center). Podyplomowe Studia Dziennikarskie ukończyła w Uniwersytecie Warszawskim.
Po studiach pracowała w Akademii Muzycznej im. Fryderyka Chopina w Warszawie na Wydziale Wokalnym jako pianista-korepetytor w klasach prof. Małgorzaty Marczewskiej, Ryszarda Cieśli, Jolanty Janucik, Urszuli Trawińskiej-Moroz (kurs wokalny dla studentów z Japonii), Ewy Iżykowskiej, Leonarda Andrzeja Mroza, Mikołaja Moroza.
Specjalizuje się w muzyce kameralnej. Współpracuje z wieloma solistami śpiewakami oraz instrumentalistami, między innymi z Teatru Wielkiego Opery Narodowej w Warszawie,
Teatru Muzycznego w Łodzi, Teatru Wielkiego w Łodzi, Warszawskiej Opery Kameralnej (AnnaLubańska, Małgorzata Pańko, Anna Kutkowska-Kass, Jeanette Bożałek, Milena Lange, Adam Zdunikowski, Leszek Świdziński, Rafał Bartmiński, Ryszard Wróblewski, Czesław Gałka, Magdalena Idzik, Barbara Rusin-Knap, Maria Olkisz, Robert Dymowski, Małorzata Długosz, Katarzyna Trylnik, Wiesław Bednarek i inni).
Jako pianista i aranżer współpracowała z wieloma warszawskimi teatrami (Narodowy, Rampa, Dramatyczny, Rozmaitości, Studio, Montownia, Stowarzyszenie Przedsięwzięć
Teatralno-Medialnych). Jest autorką muzyki do wielu spektakli teatralnych.
Od 2004 roku stale współpracuje ze Skrzypcowymi Kursami Mistrzowskimi prof. Marii Słubickiej-Podejko i prof. Krzysztofa Podejki.
W roku 2008 wydała płytę pt. Zwierzątka - utwory dziecięce na głos (wyk. Anna Witek) i fortepian, między innymi Witolda Lutosławskiego i Karola Szymanowskiego.
Od 2006 roku jest koordynatorem muzycznym w cyklu Baśni Muzycznych prof.Jerzego Wiłkomirskiego (wykonywanych między innymi w Instytucie Teatralnym).
Od 2009 jest pianistką w AMABILE PIANO TRIO, złożonego z muzyków Orkiestry Teatru Wielkiego Opery Narodowej, z którym współtworzy spektakle poetycko-muzyczne z największymi Mistrzami słowa w Polsce, między innymi Krzysztofem Kolbergerem, Jerzym Zelnikiem, Katarzyną Łaniewską, Andrzejem Ferencem. Rok Chopinowski 2010 zespół uczcił programem Dobry Wieczór Monsieur Chopin z udziałem Krzysztofa Kolbergera, z muzyką Fryderyka Chopina i poezją Juliusza Słowackiego, Konstantego Ildefonsa Gałczyńskiego, Stanisława Wyspiańskiego,
Ernesta Brylla.
W 2013 roku była kierownikiem muzycznym projektu Wierszolotywa z muzyką Witolda Lutosławskiego i poezją Juliana Tuwima z okazji Roku Juliana Tuwima i Witolda Lutosławskiego.
Od roku 2000 pracuje jako pianista-akompaniator w Zespole Państwowych Sszkół Muzycznych nr 4 im. Karola Szymanowwskiego w Warszawie.
Elżbieta Janowska-Moniuszko
Elżbieta Stanisława Alicja Janowska-Moniuszko. Urodziła się w 1954 r. w Warszawie i do dziś mieszka w Warszawie. Z zawodu jest tłumaczem języka hiszpańskiego. Jest autorką m. in. przekładu na język hiszpański publikacji pt. "Drogi Do Wolności, Drogi Do Wspólnej Europy - 1945-2007".
Od Prezydenta RP otrzymała w 2011 r. Medal Złoty za wieloletnią służbę, a Prezydent Włoch Giorgio Napolitano, w 2006 r. przyznał jej Order Gwiazdy Solidarności Włoskiej,
w stopniu kawalerskim.
Jest jednym z ponad 60-ciorga autentycznych potomków Ojca Polskiej Opery Narodowej, polskiego kompozytora XIX wieku - Stanisława Moniuszki (1819-1872).
Ze strony Matki - Danuty Moniuszko-Janowskiej (1922-2005) jest jego potomkiem w prostej linii, w V pokoleniu, po synu kompozytora Stanisławie (1843-1905).
Jej Ojcem jest Janusz Paweł Janowski (1902-1982), artysta malarz, uczeń m. in. Józefa Mehoffera. Jest matką Adrianny Janowskiej-Moniuszko, aktorki Teatru Współczesnego
w Szczecinie.
Współzałożyła i jest Członkiem Zarządu Fundacji im. Stanisława Moniuszki, którą w maju 2018 roku stworzyli w Polsce autentyczni potomkowie Stanisława Moniuszki. Prezesem Fundacji jest Stanisław Kazimierz Wójcik, w VI pokoleniu potomek Kompozytora, po jego córce Jadwidze.
W dzieciństwie grała na skrzypcach, trenowała konną jazdę (skoki) i lekką atletykę.
Realizacja działań w ramach obchodów
200. rocznicy urodzin Stanisława Moniuszki.
Dofinansowano ze środków Ministra Kultury
i Dziedzictwa Narodowego.
|